Wielkie zwycięstwo naszej studentki!

Wielkie zwycięstwo naszej studentki! BRAWO KINGA SZCZUDLIK!

Po raz pierwszy w historii międzynarodowego konkursu STARTforHISTORY aż dwie nagrody zdobyli Polacy. Nasza studentka Kinga Szczudlik wygrała 7 edycję tego konkursu projektując „IN SPIRIT Art Center”. Trzecie miejsce przypadło Adamowi Ponizy z Wrocławia. Konkursy z serii STARTforHISTORY dedykowane są wybranym miejscom o dużym znaczeniu historycznym i kulturowym. Organizatorzy pragną tym sposobem zainicjować generalną dyskusję nad znaczeniem miejsc historycznych jako obszaru pamięci wykorzystywanego i kontynuowanego przez współczesność. Zadaniem uczestników konkursów jest zazwyczaj stworzenie nowoczesnego obiektu, wpisanego w historyczny kontekst wybranego miejsca, który może zapewnić jego atrakcyjny rozwój, wzmacniając zarazem swą tożsamość.

7

W tym roku tematem konkursu był projekt nowego centrum w Galeto Museum Park we Włoszech. W miejscu tym znajduje się opuszczony i częściowo zrujnowany klasztorny kompleks z XII w. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie na wolnej działce (w obrębie murów kompleksu) pawilonu, który pozwoliłby na rozszerzenie obecnej kulturalnej oferty miejsca. Zwycięski projekt Kingi Szczudlik prezentował rozwiązanie kompleksowe, łączące w sobie funkcję współczesnego centrum wystawowego, połączonego z salą audytoryjną, salami warsztatowymi, recepcyjnym centrum turystycznym oraz dwupoziomową salą konsumpcyjną. Tak szeroka oferta programowa przygotowana była z myślą o zwiększeniu ruchu turystycznego, ale też o wzbogaceniu oferty kierowanej do lokalnej społeczności. Nowe obiekty mogą bowiem być wykorzystywane przez mieszkańców (lokalne święta, imprezy prywatne, aktywizacja twórczości rękodzielniczej, sprzedaż lokalnych produktów, obsługa ruchu turystycznego).

3

Podstawową trudnością w projektowaniu było stworzenie nowoczesnej bryły, tak wpisanej w średniowieczne otoczenie, aby stanowić swego rodzaju kontynuację zastanego specyficznego języka architektonicznego, tworzonego przez reguły klasztorne zakonu wilhelmitów. Analiza zasad i proporcji rodzimych klasztorów z tamtego okresu czasu pozwoliła Autorce na kreatywne ustawienie zarówno proporcji nowych brył jak i rozkładu funkcji w projektowanym Centrum. Kompaktowe bryły nowego kompleksu, powtarzają tradycyjny układ klasztorny wraz z jego charakterystycznymi dziedzińcami. Inspiracją dla elewacji były charakterystyczne, białe, zwiewne szaty zakonników tego klasztoru. Szklane kubiki o konstrukcji stalowej pokrywa więc podwójna elewacja z panelami mlecznego szkła i siatki aluminiowej, które ułożono w formie nieregularnej harmonijki przyczepionej na podkonstrukcji stalowej. Elewacja jest podcięta w przyziemiu, dzięki czemu obiekt sprawia wrażenie unoszącego się nad ziemią (ghost structure). Na podkonstrukcji tej zamontowano oświetlenie systemowe, umożliwiające uzyskanie ciekawych efektów estetycznych.

Ściany we wnętrzach zaprojektowano z pustaków ceramicznych Porotherm 11.5 Dryfix, które wykończono tynkiem mineralnym dekoracyjnym, imitującym beton architektoniczny. Cały obiekt posadowiono na płycie fundamentowej, zabezpieczając go przed ewentualnymi wstrząsami sejsmicznymi. Posadzki wykończone zostały polerowaną podłogą betonową o wysokiej odporności na ścieranie. Cały obiekt będzie wykorzystywać naturalne źródła energii i gromadzić wody odpadowe. Zaproponowano wykorzystanie biologicznej oczyszczalni ścieków BioDisc® BA-BD dla budynków użyteczności publicznej. Rewersyjna pompa ciepła wykorzystywana będzie do podgrzewania wody użytkowej. Współpracuje ona z kasetonowymi klimakonwektorami, umożliwiającymi ogrzewanie budynków zimą i chłodzenie ich latem, co zapewni stałe utrzymanie komfortu cieplnego budynku. Obiekt jest samowystarczalny a także w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnością.

5

Poszczególne bryły nowego kompleksu zostały sklawiszowane tak, aby najlepiej eksponować widok na otaczające historyczne budynki. Dwa główne budynki nowego założenia łączą schody terenowe współtworzące przylegającą przestrzeń parkową. Obok funkcji komunikacyjnej, służą one jako przestrzeń ekspozycyjna i rekreacyjna. Wejście na platformę widokową i do najwyższej kondygnacji kawiarni/baru zapewniają dodatkowe zewnętrzne schody ażurowe, rozpięte na jednej z elewacji.

4

Istotą projektu było zaproponowanie obiektu, który jest silnie związany z duchem miejsca i kontynuuje jego historię. Idea Centrum Sztuki IN SPIRIT nawiązuje  w sposób metaforyczny do reguł zakonnych Wilhelmian. Obiekt powstał w wyniku podążania intuicyjnymi skojarzeniami z życiem klasztornym i osobą świętego. Koncepcja projektu oparta została na pojęciach: jasność, cisza, asceza, pustelnia, kontemplacja. Projekt w swojej uszczegółowionej wersji zaprezentowany został jako projekt dyplomowy inżynierski w Katedrze Historii Architektury i Konserwacji Zabytków, Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Promotorem dyplomu była dr hab. inż. arch. Jolanta Sroczyńska, recenzentem został prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Kadłuczka. Projekt został przez komisję dyplomową skierowany do wyróżnienia.

 

data publikacji: 18-02-2021    edycja: 18-02-2021

Plan zajęć

Harmonogram zajęć na 2020/2021, semestr letni.

BIM w polskiej branży budowlanej – ankieta nt. skali wdrożenia met...

Zapraszamy Państwa do wypełnienia ankiety, która prowadzona jest przy wsparciu firmy PwC oraz Stowarzyszenia BIM Klaster.

XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa Urban Composition of Resilient...

25 i 26 marca 2021 odbędzie się XVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa Urban Composition of Resilient City organizowana jako wydarzenie online.

Najnowsze e-wydanie magazynu „Architektura & Biznes” 3/2021 do...

Najnowsze e-wydanie magazynu „Architektura & Biznes” 3/2021 do pobrania BEZPŁATNIE DLA WSZYSTKICH!

Projekt wsparcia wybitnych studentów – Najlepsi z najlepszych! ...

Projekt wsparcia wybitnych studentów „Najlepsi z najlepszych! 4.0” rozpoczęty

Organizacja zajęć w semestrze letnim 2020/2021

Informacje bieżące.

Wybory Przedstawicieli do Kolegium Wydziału Architektury PK

Odbędą się 22 lutego 2021 (poniedziałek) zgodnie z harmonogramem.