Alicja Janeczek

Promotor

Dr hab. inż. arch. Tomasz Kapecki, Prof. PK

Recenzent

Dr hab. inż. arch. Anna Bojęś-Białasik, prof. PK

Tytuł pracy

ADIA – Akademia Designu i Architektury

Jednostka dyplomująca

Katedra Architektury Miejsc Pracy, Sportu i Usług A-2

Opis idei projektu

Od lat na projektowanej działce znajduję się parking, który odbiera walorów estetycznych miejscu z wyjątkową historią i cenną zabudową zabytkową. Kazimierz stanowi jedno z najcenniejszych miejsc w mieście dzięki swojej sławie z życia kulturalnego, religijnego oraz dającego możliwość do spotkań dzięki licznym kawiarniom, barom i restauracją. Kontrast między historyczną architekturą okalająca zaniedbany parking jest bardzo wyraźny i kłujący w oczy. Wprowadzenie nowoczesnej architektury ma na celu zarówno podniesienie walorów estetycznych miejsca ale również podkreślenie atrybutów otaczających budynków i wpasowanie się w pierzeje ulicy. Projekt ma na celu odwołać się do historii miejsca poprzez spokojne klasyczne elewację w ponadczasowej stylistyce, wprowadzając jednocześnie nowoczesne akcenty i formy dodające innowacyjnego charakteru oraz nawiązujące do przeznaczenia obiektu. Respektowanie skali oraz ducha okolicy pozwoli na stworzenie wyjątkowego miejsca. Nowa Akademia Designu i Architektury ma na celu wprowadzenie nowego życia w dzielnicę Krakowa, poprzez skumulowanie w niej młodych kreatywnych ludzi. Będzie to miejsce gdzie przeszłość spotka się z przyszłością. Planowanie, wzbogacanie i modernizowanie przestrzeni stwarza podstawę do dialogu między nowoczesnością i tradycją. Kraków jest miastem znanym na całym świecie jako miejsce o głębokich korzeniach akademickich. Mimo to edukacja w dziedzinie architektury nie jest aż tak rozbudowana. Obecnie brakuję instytucji, która promowałaby nowoczesne podejście do architektury poprzez innowacyjne sposoby kształcenia i technologię pozwalające na coraz większę osiągnięcia. Stworzenie Akademii w takiej lokazlizacji ma stanowić poszanowanie dla historii i tradycji miasta ale również zobrazować możliwości kształcenia jakie dają nam dzisiejsze czasy. Budynek może stać się wzorem dla przyszłych pokoleń i zostawić znamię w Architekturze, szczególnie pod kątem zrównoważonego rozwoju, ekologicznych rozwiązań, rewitalizacji przestrzeni miejskich i łączenia tradycji z nowoczesnością. Projekt jest pewnego rodzaju przykładem rewitalizacji, zaniedbanego, poniekąd opuszczonego skrawka ziemii w historycznej i zabytkowej dzielnicy. Zdegradowany fragment zostanie zreanimowany poprzez wzniesienie nowego centrum intelektualnego i kreatywnego z naciskiem na Architekturę. Obiekt ma na celu pełnić w głównej mierze funkcję edukacyjną, jednak ze względu na miejsce i duży ruch w jego okolicy, zaplanowane zostaną miejsca publiczne jak ogólnodostępna kawiarnia i wystawa prac studenckich. Budynek z dużymi przeszkleniami, przejściem w parterze i usługami dla przechodniów ma być otwarty i zachęcać oraz zainteresować przechodniów co dzieje się srodku. Transparentność na widzów i to co będzie działo się w sercu budynku. Kazimierz zyska miejsce gdzie tradycja i nowoczesność będą przeplatać się tworząc najcenniejsze, innowacyjne koncepcje.