Dominika Haczyk

Promotor

dr inż. arch. Anna Taczalska-Ryniak

Recenzent

dr hab. inż. arch. Marcin Charciarek, prof. PK

Tytuł pracy

SZKOŁA WERTYKALNA – Projekt liceum ogólnokształcącego przy ulicy Stanisława Przybyszewskiego w Krakowie

Jednostka dyplomująca

Katedra Architektury Miejsc Pracy, Sportu i Usług A-2

Opis idei projektu

Główną ideą projektu jest poszukiwanie formy dla szkoły w mieście, odpowiadającej potrzebą współczesnych i przyszłych pokoleń. Koncepcja zakłada odejście od konwencjonalnego kreowania obiektów oświaty, czego symbolicznym wyrazem jest „odwrócenie” bryły względem klasycznego, horyzontalnego układu.
Na ideę projektu składają się założenia takie jak: otwartość, elastyczność, jakość przestrzeni, jej wpływ na samopoczucie oraz wydajność uczniów i nauczycieli, a także ekologia.
Aby zapewnić użytkownikom korzystny klimat w obiekcie starano się nadać projektowanej szkole formę, która pozwoli na doprowadzenie do przestrzeni wewnętrznej jak najwięcej światła naturalnego, a także na strefowanie jej funkcji oraz natężenia hałasu. Zastosowanie szkła, przesuwnych ścian oraz aranżacji ma kreować otwartą i elastyczną przestrzeń wewnętrzną. Idea otwartości obejmuje także udostępnianie poza godzinami lekcyjnymi części obiektu dla lokalnej społeczności. Starano się również wprowadzić do obiektu rozwiązania ekologiczne takie jak podwójne szklane fasady, naturalne materiały oraz intensywne, zielone tarasy.