Sebastian Fraś

Promotor

dr inż. arch. Piotr Celewicz

Recenzent

dr inż. arch. Krzysztof Petrus

Tytuł pracy

Szkoła Montessori w Krakowie

Jednostka dyplomująca

Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego A-3

Opis idei projektu

Projekt architektoniczny szkoły na Górce Narodowej w Krakowie zakłada stworzenie przestrzeni edukacyjnej, która odpowiada na współczesne potrzeby edukacyjne i społeczne, jednocześnie harmonijnie łącząc zasady edukacji z naturalnym środowiskiem. Kluczowym elementem projektu jest integracja założeń nowoczesnej architektury z filozofią indywidualnego podejścia do ucznia, jak i z myślą o odpowiedzialności środowiskowej. Budynek szkoły został zaprojektowany w sposób, który podkreśla znaczenie przestrzeni otwartej, wspierającej współpracę i kreatywność odbiorców. Przestrzenie edukacyjne są jasne, przestronne i elastyczne, co umożliwia ich wielofunkcyjne wykorzystanie. Duże okna wpuszczają naturalne światło, tworząc zdrowe, sprzyjające koncentracji otoczenie. Swobodny dostęp do naturalnego światła wpływa pozytywnie na samopoczucie uczniów i personelu oraz poprawia efektywność nauki.Jednym z fundamentalnych założeń architektonicznych jest również otwarcie budynku na kontakt z naturą. Projekt przewiduje ogrody edukacyjne oraz przestrzenie rekreacyjne, które są integralną częścią szkolnego kampusu. Tereny zielone nie tylko sprzyjają relaksowi, ale również umożliwiają realizację zajęć na świeżym powietrzu, co wzbogaca proces edukacyjny. Przestrzeń wokół szkoły staje się aktywnym elementem edukacji, wspierając rozwój sensoryczny dzieci poprzez bezpośredni kontakt z naturą. W projekcie uwzględniono także strefy ciszy – przestrzenie przeznaczone do indywidualnej pracy i refleksji. Materiałami dominującymi w budynku są drewno, beton, kamień oraz szkło, co podkreśla ekologiczny charakter szkoły. Zastosowanie takich materiałów nie tylko wprowadza ciepłą i przyjazną atmosferę, ale także wzmacnia trwałość konstrukcji oraz tworzy zdrowe środowisko wewnętrzne.Harmonijne połączenie przestrzeni edukacyjnych, rekreacyjnych i naturalnych tworzy dynamiczną przestrzeń, która sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Architektura budynku wspiera proces edukacyjny, integrując elementy natury, otwartych przestrzeni i zrównoważonych rozwiązań, co czyni ten projekt nowoczesną odpowiedzią na potrzeby współczesnych rodzin szukających innowacyjnych form edukacji.