Konkurs Digital Ars, organizowany przez Fundację Digital Poland, to pierwszy w Polsce konkurs skupiający się na sztukach wizualnych współtworzonych poprzez sztuczną inteligencję (AI), dane i algorytmy. Każda z przedstawionych prac musiała powstać za pośrednictwem dedykowanego oprogramowania oraz przybrać postać obrazu cyfrowego, pliku wideo, dźwięku lub tekstu.
Studenci Weronika Skorupa i Jakub Szczurek działający w ramach Koła Naukowego Sztuka – myślenie wizualne, zajęli 3 miejsce w kategorii Transformacja. Studenci tak opisują swoją pracę:
Tematem cyklu czterech utworów jest interpretacja suprematycznych kompozycji Kazimierza Malewicza. Zaczynając od „Czarnego kwadratu na białym tle”, przez „Czarny krzyż”, po „Biały kwadrat na białym tle”. Dzieła te są najprostszymi środkami, a najsłynniejsze z tego okresu twórczości, również monochromatyczną gamą barwną, odrywają widza od znanej nam rzeczywistości. W naszej interpretacji, użytą przez Malewicza płaską plamę barwną rozszczepiamy na regularne kwadraty, które wprowadzamy w trójwymiar, podkreślając głębię przedstawienia ich mnogością i powtarzalnością. Częściowo rezygnując z absolutnej prostoty formy, zachowujemy główne założenia suprematyzmu poprzez stosowanie takich środków jak monochromatyczność oraz niezakłócona regularność i harmonijność. Patrząc od strony technicznej, aby uzyskać końcowy efekt połączyliśmy możliwości jakie daje programowanie w języku Python razem z ręcznie dodanymi elementami pozwalającymi uzyskać ostateczny efekt. Bazowy kod, w którym zmieniamy tylko część definiującą kolor, jest elementem powtarzającym się we wszystkich czterech utworach, natomiast światło i tło jest osobno dobierane i ustawiane przy każdej pracy.
Zwycięskie prace można obejrzeć w ramach wirtualnej wystawy:
https://artspaces.kunstmatrix.com/en/exhibition/11931416/digital-ars-20222023
Koło naukowe: Sztuka – myślenie wizualne, Katedra Rysunku Malarstwa i Rzeźby, opiekun koła: dr inż. arch. Grzegorz Schnotale