20 listopada 2025 r. odbywa się Sesja Posterowa, w ramach XXIV Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Definiowanie przestrzeni architektonicznej 2025 – architektura i historia”. Celem sesji jest przedstawienie procesu dydaktycznego w kontekście badań prowadzonych na uniwersytetach w odpowiedzi na współczesne problemy, wyzwania projektowe oraz globalne wyzwania.
Tezy sesji:
- Rozwój wiedzy i technologii wpływa na obraz przyszłości. Nauczanie architektury i urbanistyki – to przekazywanie zasad i wartości wpływających na kształtowanie przestrzeni.
- Historyczne style i zasady nie mogą być kopiowane, ale też nie powinny zostać zapomniane. Awangarda nie rodzi się w pustce. Wyrasta z tożsamości i pamięci – odnosi się do nich lub im zaprzecza. Kształtowanie przestrzeni to reinterpretacja.
- Dzieła architektoniczne stanowią niekończące się źródło inspiracji. To medium przekazywania znaczeń. Jednak aby sięgnąć dalej, potrzebna jest wiedza i nauka.
- Nauczanie architektury to budzenie kreatywności, która tworzy podwaliny przyszłości. Jej kształt formuje się z fragmentarycznych podejść, jak z puzzli powstaje spójny obraz. To wymaga odpowiedzialności.
- Kształtowanie świadomych i rzetelnych twórców wiąże się z przekazywaniem wiedzy oraz z zaangażowaniem studentów w proces badawczy. Wiedza nie płynie tylko z góry na dół. Nauczyciele kształcą studentów, a oni nauczycieli. Dydaktyka i badania ściśle łączą się ze sobą. Prace studentów, warsztaty projektowe, koncepcje konkursowe są metodą procesu dydaktycznego, ale i narzędziem badań. Problem naukowy może zostać rozwiązany poprzez projekty.
- W badaniach i dydaktyce poszukujemy odpowiedzi na problemy i wyzwania współczesnego świata. Jest ich coraz więcej. Chcemy poszukiwać piękna, projektować uniwersalnie, wprowadzać nowy europejski Bauhaus, wprowadzać zrównoważony rozwój, podejmować wyzwania klimatyczne, tworzyć ład przestrzenny. Wspólnie odkrywać „nowe”.
- Przyszłość Politechniki jest tłem naszych rozważań. Myślimy o architekturze i urbanistyce dla kampusu w Czyżynach. Chcemy, żeby jego przestrzeń była wizytówką miasta. Dlatego interesujące są wszystkie efekty łączenia badań naukowych i dydaktyki dla kreowania wizji przyszłości – budowy z fragmentów obrazu nowego świata.
Harmonogram sesji: Schedule 2025 – Poster Session – International Conference – Defining The Architectural Space
