Praktyki

Praktyki na kierunku architektura:

  • po 2 semestrze (studia pierwszego stopnia) – Praktyka rysunkowa w wymiarze 30 godzin;
  • po 4 semestrze (studia pierwszego stopnia) – Urbanistyczna praktyka inwentaryzacyjna w wymiarze 60 godzin;
  • po 6 semestrze (studia pierwszego stopnia) – Praktyka inwentaryzacyjna architektoniczna w wymiarze 60 godzin;
  • w 7 semestrze (studia pierwszego stopnia) – Studencka praktyka zawodowa w biurze projektowym w wymiarze 450 godzin dydaktycznych realizowanych w czasie nie krótszym niż 15 tygodni

Na kierunku architektura krajobrazu studenci mają obowiązek odbycia następujących praktyk:

  • po 2 semestrze (studia pierwszego stopnia) – Praktyka zawodowa – geodezja w wymiarze 30 godzin, Praktyka zawodowa – dendrologia w wymiarze 30 godzin, Praktyka zawodowa – rysunek w wymiarze 30 godzin;
  • po 4 semestrze (studia pierwszego stopnia) – Praktyka zawodowa – architektura krajobrazu w wymiarze 30 godzin;
  • po 6 semestrze (studia pierwszego stopnia) – Praktyka zawodowa – budowa i pielęgnowanie obiektów architektury krajobrazu w wymiarze 60 godzin.

7 semestr – studencka praktyka zawodowa w biurze projektowym w wymiarze 450 godzin dydaktycznych realizowanych w czasie nie krótszym niż 15 tygodni:

Studencka praktyka zawodowa ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami procesu projektowego pod nadzorem osoby posiadającej uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej bez ograniczeń i doświadczenie zawodowe nabyte w działalności projektowej i budowlanej (członka Krajowej Izby Architektów) w oparciu o infrastrukturę biura lub pracowni architektonicznej.

Praktyka zawodowa w charakterze asystenta architekta / projektanta powinna obejmować następujące zagadnienia:

  1. Zapoznanie Studenta z podstawowymi zasadami funkcjonowania pracowni architektonicznej w zakresie metod, organizacji pracy oraz roli architekta, w tym z obowiązkami projektanta określonymi w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane oraz związanymi z wykonywaniem zawodu zaufania publicznego.
  2. Zapoznanie Studenta z zasadami zarządzania projektem, normami i standardami wykonywania pracy architekta w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego, obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej, w szczególności związanymi z:
    • etapami i fazami projektowania;
    • praktycznym zastosowaniem przepisów w/w ustawy Prawo budowlane, rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 11 września 2020r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, innych aktów prawnych właściwych w procesie projektowania (w tym aktów prawa miejscowego) i normatywów branżowych;
    • zakresem formalnym i merytorycznym poszczególnych opracowań projektowych, w tym także opracowań wielobranżowych;
    • ogólnymi zasadami wyceny dokumentacji i opracowania projektu na poszczególnych etapach jego tworzenia;
    • procedurami uzgadniania i zatwierdzania dokumentacji we właściwych jednostkach administracji publicznej, w tym organach administracji architektoniczno-budowlanej, podlegającym przepisom ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego.
  3. Czynny udział Studenta w pracach projektowych obejmujących:
    • analizy przedprojektowe i ocenę zgodności planowanego zamierzenia inwestycyjnego z uwarunkowaniami lokalnymi i regulacjami prawnymi;
    • sporządzanie dokumentacji koncepcyjnej co najmniej prostego obiektu budowlanego (lub jego fragmentu) wraz z koncepcją zagospodarowania terenu;
    • sporządzanie dokumentacji architektoniczno-budowlanej lub/i technicznej co najmniej prostego obiektu budowlanego wraz z projektem zagospodarowania terenu, tworzonej przy współpracy i w koordynacji z projektantami innych branż;
    • szczegółowe rozwiązania projektowe, również w fazie wykonawczej i w koordynacji międzybranżowej.
  4. Zapoznanie Studenta z problematyką architektonicznego nadzoru autorskiego realizowanego na budowie oraz prawami i obowiązkami osoby pełniącej taki nadzór; zapoznanie z problematyką odbioru i utrzymania obiektów budowlanych we właściwym stanie technicznym, w miarę możliwości udział Studenta w nadzorach autorskich realizowanych na budowie.

Praktykę zawodową zalicza po jej zakończeniu i ocenia opiekun praktyki ze strony Uczelni. Podstawę zaliczenia i oceny stanowi sprawozdanie z przebiegu studenckiej praktyki zawodowej w formie określonej w załączniku nr 4 Regulaminu i szczegółowych zasad realizacji studenckiej praktyki zawodowej na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Sprawozdanie powinno zawierać cześć tekstową w zwięzłej formie opisującą przebieg praktyki, ilustrowaną opracowaniami sporządzonymi przez Studenta w czasie jej trwania (np. rysunkami koncepcyjnymi oraz fragmentami dokumentacji architektoniczno-budowlanej dotyczącymi co najmniej prostego obiektu budowlanego, zawierającymi całość lub fragmenty projektu zagospodarowania terenu, rzuty poszczególnych kondygnacji, przekroje, elewacje, detale architektoniczno – budowlane) oraz wszelkimi dodatkowymi materiałami wskazującymi na aktywność Studenta i potwierdzającymi nabyte w czasie praktyki umiejętności i wiedzę (np. szkice koncepcyjne, analizy, wizualizacje, fotografie itp.). Sprawozdanie powinno obejmować maksymalnie 5 stron z grafiką – ilustracje należy opatrzyć odpowiednim komentarzem, opcjonalnie można dołączyć większe rysunki złożone do formatu A-4. Prawidłowość informacji zawartych w sprawozdaniu potwierdza opiekun praktyki z ramienia Podmiotu zewnętrznego.

Niezbędne dokumenty: 

Dokumenty dodatkowe (do stosowania w miarę potrzeb):

First cycle, year 4, sem. 7 – Professional internship as an assistant architect/designer, 15 weeks (450 teaching hours):

The internship is aimed at familiarizing ing students with the issues of the design process under the supervision of a person with construction qualifications in the architectural specialisation and professional experience acquired in design and construction activities (member of the National Chamber of Architects) based on the infrastructure of an office or architectural studio.

Professional internship as an assistant architect / designer should cover the following issues:

  1. Familiarising the Student with the basic principles of the functioning of the architectural studio in terms of methods, work organisation and the role of the architect, including the designer’s obligations set out in the Act of 7 July 1994. – Construction law and law related to the exercise of the profession of public trust.
  2. Familiarising the Student with the principles of project management, norms and standards for the performance of architect’s work in the field of architectural and urban design, applicable regulations and principles of technical knowledge, in particular related to:
    • design stages and phases;
    • practical application of the provisions of the above-mentioned Construction Law, the Regulation of the Minister of Infrastructure of 12 April 2002 on the technical conditions to be met by buildings and their location, the Regulation of the Minister of Development of 11 September 2020 on the detailed scope and form of the construction design, other legal acts competent in the design process (including local law acts) and industry norms;
    • the formal and substantive scope of individual design studies, including multidisciplinary studies;
    • general principles of documentation valuation and development of the project at individual stages of its creation;
    • procedures for agreeing on and approving documentation in competent public administration units, including architectural and construction administration bodies, subject to the provisions of the Act of 14 June 1960. Code of Administrative Procedure.
  3. Active participation of the Student in design works including:
    • pre-project analyses and assessment of the compliance of the planned investment project with local conditions and legal regulations;
    • preparation of conceptual documentation of at least a simple building structure (or a fragment thereof) together with the concept of land development;
    • preparation of architectural and construction documentation and/or technical documentation of at least a simple building structure along with the land development project, created in cooperation and in coordination with designers of other industries;
    • detailed design solutions, also in the implementation phase and in interdisciplinary coordination.
  4. Familiarising the Student with the issues of architectural author’s supervision carried out at the construction site and the rights and obligations of the person exercising such supervision; familiarising the Student with the issues of acceptance and maintenance of construction facilities in a proper technical condition. If possible, participation of the Student in author’s supervision carried out at the construction site.

The internship is credited after its completion by the University’s internship supervisor. Credit is awarded on the basis of the report on the course of the Student’s professional internship in the form specified in Annex 4 to these Regulations. The report should contain a textual part in a concise form describing the course of the internship, illustrated with graphic materials prepared by the Student (e.g. conceptual drawings and fragments of architectural documentation of at least a simple building, including, among others, the whole or fragments of the land development design, plans of individual storeys, cross-sections, façades, architectural and construction details) and additional materials indicating the Student’s activity and confirming the acquired skills and knowledge (e.g. conceptual sketches, analyses, visualisations, photographs, etc.). The report should include up to 5 pages with graphics – illustrations should be annotated with an appropriate comments, optionally larger drawings folded into A-4 format may be included. The accuracy of the report must be confirmed by the supervisor on behalf of an External Entity.

Essential documents:

Additional documents (to be used as required):

Logo Funduszy Europejskich - Wiedza Edukacja Rozwój
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
Logo Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Społeczny
Ułatwienia dostępu:

Kontrast

Powiększ tekst

Zwiększ odstępy

Użyj czytelnych czcionek

Powiększ kursor

Podświetlenie linków

Zatrzymaj animacje

Resetuj ustawienia

Ułatwienia dostępu:
Kontrast
Powiększ tekst
Zwiększ odstępy
Użyj czytelnych czcionek
Powiększ kursor
Podświetlenie linków
Zatrzymaj animacje
Resetuj ustawienia
Scroll to Top