Promotor
Dr inż. Arch. Lukas Olma, MA arch.
Recenzent
Dr hab. inż. arch. Anna Bojęś-Białasik, prof. PK
Tytuł pracy
Porsche Center NYC
Jednostka dyplomująca
Katedra Architektury Miejsc Pracy, Sportu i Usług A-2
Opis idei projektu
Projektowanie budynków inspirowanych wzorcami marek samochodowych to nowoczesna koncepcja, która wprowadza elementy motoryzacji do przestrzeni architektonicznej. Wybór marki samochodowej jako wzorca projektowego pozwala na czerpanie z bogatego dziedzictwa stylistycznego i technologicznego. Inspiracje motoryzacyjne mogą przejawiać się w dynamice bryły budynku, aerodynamicznych kształtach, a także w zastosowaniu zaawansowanych, kształtów, materiałów i technologii. Projektowany budynek zlokalizowany został na pograniczu dzielnicy Finansowej oraz Seaport, na Manhattanie. Budynek posiada 32 kondygnacje w tym 2 podziemne. Bryła budynku podzielona została na 2 osobne części, które połączone są hallem głównym. Niski pawilon stanowi nowoczesny showroom, wraz z zapleczem technicznym i strefą klienta. Druga bryła z zewnątrz nawiązuje do dynamicznych form marki Prosche. Elewacja została wygięta tworząc swojego rodzaju łuk. Na samym szczycie znajduje się przeszklony narożnik pełniący funkcję tarasu widokowego z widokiem na Brooklin Bridge. Wewnątrz budynku zlokalizowane zostało muzeum oraz strefa biurowa.